woensdag 21 april 2021

Haakpatroon pannenlappen

Vorige week kwam ik een patroon tegen, en ik dacht meteen: Hee die is leuk!  
En ik gebruikte daarom dit patroon voor een setje pannenlappen. Het is trouwens een heel leuk, fijn, verslavend patroontje om te haken, dus ik denk dat ik er ook meerdere kleur varianten mee ga maken.
Ik hou ervan, want ook in mijn eigen keuken heb ik altijd een gezellig rijtje pannenlappen hangen. Die ik ook echt gebruik. Omdat ik met katoen haak, kan je ze namelijk prima in de wasmachine wassen wanneer dat nodig is en ze blijven dan ook mooi! 




Op mijn Instagram feed vroeg ik of er interesse was voor het patroon en dat was er. 
Dus hierbij het haakpatroon;

Wat heb je nodig:

Haaknaald 3 mm
Katoen geschikt voor haaknaald 3 mm. Je gebruikt iets meer als 1 bolletje van 50gr per pannenlap. Koop dus 2 x 2 bolletjes katoen.
Ik heb met Durable Coral gehaakt, kleuren Grenadine (2193): Kleur A en Linnen  (2212) Kleur B

Afkortingen:

l: lossen,  hv: halve vaste, v: vasten, hstk: half stokje, stk: stokje

De kleuren haak je 2 toeren. Ik heb er daarom voor gekozen ze niet af te hechten na deze 2 toeren, maar om de draad gewoon te laten hangen, je pakt hem na 2 toeren die in een andere kleur gehaakt worden weer op. Dit ziet er aan de zijkanten niet heel mooi uit, maar omdat je die straks niet meer ziet wanneer je beide kanten op elkaar hebt gehaakt, is dat niet erg.

Keer je werk na iedere toer.

Opzet:

Haak 41 l.

Toer 1 : 1 l, 1 v in de 2e steek vanaf je haaknaald, verder op iedere L 1 v haken. leg bij de laatste v een nieuwe kleur aan. Maar knip de draad niet af, die pak je aan het eind van toer 3 weer op.

Toer 2: 1 l, *1 v in de volg steek, 1 hstk in de volg steek, in ieder van de volg 5 steken 1 stk, 1 hstk in de volg steek, 1 v in de volg steek,  1 l, sla 1 steek over, herh vanaf * en eindig met 1 v, 1 hstk, 5 stk, 1 hstk en 1 v in de laatste v, keer je werk.

Toer 3: 1 l, *1 v in de v, 1 hstk in het hstk, 5 stk op de volgende 5 steken, 1 hstk op het hstk, 1 v op de v, 1 l, herh vanaf * en eindig met 1 v, 1 hstk, 5 stk, 1 hstk en 1 v in de laatste v. Leg kleur A weer aan in de laatste steek, maar knip kleur B niet af.



Toer 4: 2 l,  8 v in de volgende 9 steken, 1 stk in de overgeslagen steek van toer 1, * 9 v in de volg 9 steken, 1 stk in de overgeslagen steek van toer 1, herh vanaf * tot het eind, maar eindig met  9 v en 1 stk in de laatste v. 

Toer 5: 1 l, 1 v op iedere steek, leg bij de laatste steek kleur B weer aan. 



Toer 6: 2 l, 1 stk in de volg steek, 1 stk, *1 hstk, 1 v, 1 l, 1 steek overslaan, 1 v, 1 hstk, 5 stk, herh vanaf * tot het eind maar eindig met 1v, 1 hstk, 3 stk.

Toer 7: 2 l, 2 stk in de volg 2 steken, *1 hstk, 1 v, 1 l, 1 v, 1 hstk, 5 stk, herh vanaf * tot het eind, eindig met 3 stk in plaats van 5, leg bij de laatste doorhaling kleur A weer in. 



Toer 8: 1 l, 5 v, 1 stk in de overgeslagen steek van toer 5, 1 v in ieder van de volg 9 stk, herh vanaf * tot het eind, eindig met 5 v.

Toer 9: 1 l, 1 v op iedere steek, leg bij de laatste steek kleur B weer aan. 



Herhaal op deze manier toer 2 tot en met 9 nog 3 keer, en als laatst nog 1 keer toer 2 en 3.

Haak dit lapje (21 x 21 cm) nog een keer, hecht de draadjes af en leg de kanten die het minst mooi zijn  op elkaar. 

Knip na je laatste toer en na dit 2e vierkant de draad niet af, maar haak door. Begin met 20 l voor het lusje en haak beide vierkanten aan elkaar vast door aan de zijkanten vasten te haken, haak in de hoeken 2 v.  Haak nog 1 keer rond het lusje met vasten. 

Hecht af en je pannenlap is klaar. 
Haak nog een pannenlap en wissel af door deze met kleur B te beginnen. 

Veel plezier bij het haken!



Ps: De voorbeeldfoto's krijg ik even niet gedraaid. Misschien lukt het me nog. 
Maar hopelijk is het zo ook duidelijk genoeg : )

En ik zou het kunnen waarderen als je mijn patroon niet voor commerciele doeleinden gaat gebruiken,  bedankt!











2 opmerkingen:

  1. Ha Marijtje, ik kwam deze pannenlappen tegen op Pinterest en ik was gelijk verliefd. Dank je wel voor dit dit leuke patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig dat je zo van haken houdt zit vast in de familie Zandbergen hahaha ik haak ook graag

    BeantwoordenVerwijderen