zaterdag 4 juli 2020

Haakpatroon Doily markttas



Ik kreeg laatst een hele stapel oude handwerktijdschriften en die zijn echt geweldig leuk om door te bladeren!
Er staan pareltjes van patronen in. Natuurlijk in een andere stijl, maar in kleuren van nu weer helemaal leuk. Al bladerend kwam ik deze tassen tegen in een oude Ariadne van 1977:


Ik maakte de doily tas en alles wat je daarvoor nodig hebt zijn 3 bollen katoen geschikt voor haaknaald 3. Ik heb het patroon al hakende wat aangepast want er zaten naar mijn mening echt te veel meerderingen in. Ik heb hem ook op een andere manier in elkaar gezet en paste ik de hengsels wat aan.
De uitstraling blijft natuurlijk hetzelfde, namelijk een prachtig patroon, die ik graag met jullie deel.
Veel plezier bij het haken!

Haak 2 x:

Opzet: Haak 6 l en sluit de ring met een hv.  Of maak een magische ring.

Toer 1: Haak in de ring 16 v (vervang de 1 v door 1 l) en sluit tot een ring met een hv in de 1e steek.

Toer 2: 6 l, haak elke v steeds op de volg. v: *1 v, 2 l, 1 v, 5 l herh. vanaf * nog 6 x en eindig met 1 v, 2 l, 1 v in de 1e l van het begin. Er zijn nu 8 boogjes van 5 l met daartussen kleine boogjes van 2 l.

Toer 3: Ga met hv naar het midden (=3e l) van de 1e grote boog, *5 l, 1 v in het midden van de volg. 5 l-bg. herh vanaf * en sluit de toer met een hv in de 1e l.

Toer 4: 2 l voor het 1e  hstk, haak 7 stk en 1 hstk in de bg., *haak in de volg bg,: 1hstk, 7 stk, 1hstk, herh vanaf * en sluit de toer met 1 hv in de 2e l van het begin.

Toer 5: Ga met hv naar het middelste (4e) stk van de groep stk *haak in de opening tussen de beide stk groepen, dus tussen het laatste hstk en het eerste hstk van de volg. groep: 8 stk, dan 1 v op het middelste stk van de volgende groep, herh. vanaf * en sluit de toer met een hv in de laatste hv die je haakte in het begin van de toer. Er zijn nu 8 groepen van stk tussen de stk groepen van de vorige toer gehaakt.

Toer 6: Ga met hv naar het 2e stk van de groep van 8 stk, *haak op de middelste 4 stk elk 1 v, 3 l, haak op de v van de vorige toer: 2 stk, 3 l, herh. vanaf *. Ga verder met toer 7.

Toer 7: *Haak op elk van de 4 v van de vorige toer 1 v, dan 1 v om het volg. 3 l-bg., 3 l, haak op de volg. 2 stk elk 1 stk, 3 l, 1 v om de volg. 3 l-bg., herh vanaf * en sluit de toer met een hv in de 1e v.

Toer 8: Ga met hv naar het midden van de groep van 6 v, haak 3 l voor het 1e stk en haak nog 11 stk in het midden van de groep met v, *1 v om de volg. 3 l-bg, 1 v om elk van de volg. 2 stk, 1 v om het volg. 3 l-bg, 12 stk in het midden van de groep van 6 v, herh vanaf * en eindig met 1 v om het volg. 3 l-bg, 1 v op elk van de volg. 2 stk, 1 v om het volg 3 l-bg. Sluit de toer met een hv in de 3e l.

Toer 9: Ga met een hv naar het 4 e stk van de groep van 12 stk, * haak hierna op de middelste 4 stk van de groep elk 1 v, haak tussen de 2 v boven de 2 stk van de vorige toer: 13 stk, herh vanaf * en sluit de toer met een hv in de 1e v.

Toer 10: *Haak op de middelste 2 v elk 1 v, haak op de groep van 13 stk, 15 stk, meerder in het 1e en laatste stk van de groep door 2 stk in 1 stk te haken. Herh vanaf * en sluit de toer met een hv in de 1e v.

Toer 11: * 1 v tussen de 2e v van de vorige groep, haak 20 stk op de groep van 15 stk, meerder in het 3e, 6e, 9e, 12e en 15e stk door hier 2stk op te haken, herh vanaf * en sluit de toer met een hv in de 1e v.

Toer 12: *5 l, 1 v op het 4e stokje van de groep van 20 stk, 5 l, sla 3 stk over, 1 v op het volg stk, 5 l, sla 3 stk over, 1 v op het volg stk, 5 l, sla 3 stk over, 1 v op het volg stk, 5 l, 1 v op het laatste stk van de groep. Herh vanaf * tot het eind van de toer en sluit met een hv in de 1e l. Er zijn nu 40 bg van 5 l.

Toer 13: Ga met een hv naar het midden van de volg. 5 l-bg., * 5 l, 1 v om de volg. 5 l-bg. Herh vanaf * tot het eind van de toer en sluit met een hv in de 1e l.

Toer 14: Ga met een hv naar het midden van de volg. 5 l-bg, 5 l en 1 v om de volg bg, *haak in de volg bg, 8 stk, haak in de volg bg 1 v, 8 x 5 l en 1 v in de volg. bg, herh vanaf * nog 3 x en eindig met 7 x 5 l en 1 v in de 1e l.

Toer 15: Ga met een hv naar het midden van de volg. 5 l-bg, 5 l, * haak 11 stk op de groep van 8 stk, meerder in het 3e, 6e en 8e stk door hier 2 stk op te haken, 1 v in de volg. b, 7 x 5 l en 1 v in de volg bg, herh vanaf * 3 keer en eindig met 7 x 5 l en 1 v in de volg b.

Toer 16: 6 l, *1 v in de 3e, 6e en 9e van de volg groep, met tussen deze v steeds 6 l. 6 l, 1 v in elke volg bg. Herh vanaf * tot het eind van de toer en eindig met een v in de eerste bg, gebruik een steekmarkeerder en haak nog 4 toeren (toer 17 t/m 20)  6 l en 1 v in de volg bg. Vervang de laatste v door een hv. in de volg v. en hecht de draad af.

Strijk beide tasdelen met een strijkijzer glad (niet direct op je haakwerk strijken, gebruik een zak/theedoek)


Leg beide tasdelen met de verkeerde kanten op elkaar en haak als volgt vast:

Begin aan een zijkant ter hoogte van de laatste groep van 11 stokjes die je haakte,


Haak 1 v, 3 l en bevestig met een v aan de andere kant van de tas, haak 3 l en 1 v aan de andere kant van de tas. Haak zo heen en weer totdat je aan de bovenkant nog 14 x 5 l-bg over hebt.


Haak nu aan 1 kant verder: *4 x 5 stk in een 5 l-bg, 1 v op de volg v, 5 v in een 5 l-bg, 1 v op de volg v, herh vanaf * nog een keer. en eindig met 4 x 5 stk in een 5 l-bg, 1 v op de volg v. Haak in het midden van de tas 1 v en vervolg aan de andere kant op dezelfde manier. Eindig met een hv. in het midden van de tas.


Voor de hengsels haak je 7 l. Haak hierop 6 v. Haak 1 keerl. aan het eind van elke toer. Haak in totaal 80 toeren met 6 v. Haak de hengsels 2 x.

Bevestig de hengsels in de openingen aan de bovenkant, in de 5 l-bg waar je 5 v in hebt gehaakt. Vouw het uiteinde van de hengsel door de opening en naai dit aan de binnenkant vast.






18 opmerkingen:

  1. Wat een mooie tas. Je laat zien dat een boodschappentas niet saai, maar bijzonder kan zijn. Bedankt voor het uitwerken en delen van het patroon.

    Groetjes en fijn weekend, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg mooi je tas, ga hem zeker maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldige tas..... komt op mijn to haak lijstje.....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je voor het patroon, erg leuke tas, ik ga hem zeker maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vraagje: moet er in toer 12 niet een extra vaste op de vaste tussen de stokjesgroepen? (dus voordat je aan de volgende 5x lossenboogjes begint? Of sla ik die gewoon over? Het ziet er dan een beetje onregelmatig uit..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mag ik vragen hoeveel bollen van hoeveel meter ik moet kopen ?

      Verwijderen
  6. Ja ik sla de vaste bij elke boog over. Dus ik het begin van de boog de v en 3 stk overslaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. goeiemorgen Marijtje, dank je wel voor je leuke patroon. Ik ben direct aan de slag gegaan met haken :D Ik heb nog wel een vraagje over toer 15. klopt het dat je eerst 5 lossen moet haken voor je aan de 11 stokjes begint? Het ziet er zo raar uit en voor de andere groepjes van 11 stokjes zitten geen 5 losse.
    ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb omgeschreven...dat is niet altijd mijn sterkste punt volgens manlief hier haha

    groetjes Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even gecheckt, maar het klopt wel hoor. Je eindigt de toer met een v in deze 5lbg, dus als het goed is ziet het er dan niet meer raar uit, maar heb je overal hetzelfde aantal boogjes tussen. Hopelijk lukt het zo?

      Verwijderen
    2. Even gecheckt, maar het klopt wel hoor. Je eindigt de toer met een v in deze 5lbg, dus als het goed is ziet het er dan niet meer raar uit, maar heb je overal hetzelfde aantal boogjes tussen. Hopelijk lukt het zo?

      Verwijderen
    3. Dank je wel voor je reactie! ik had een boogje teveel dus maar weer uitgehaald en nog eens proberen. Ik denk dat ik ergens een foutje heb gemaakt :( haken met een drie jarige stuiterbal om je heen is ook niet handig als je moet tellen hahaha

      Verwijderen
  9. Hallo Marijtje, ik ben begonnen, maar ik snap toer 8 niet. Ik heb nergens 6 vasten in toer 7. Of ik heb toer 7 niet begrepen, dat kan ook. Kun je helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In toer 7 staat: Haak op elk van de 4 v van de vorige toer 1 v, dan 1 v om het volg. 3 l-bg.

      Dit zijn samen 6 v.

      Lukt het zo wel?
      Anders hoor ik het wel!
      Gr Marijtje

      Verwijderen
  10. Thanks for awesome article information shared by you. I must appreciate your work well done keep up the good work. I suggest you to write on...! Plz Visite my Blog
    Sad Dp
    Sad status in hindi
    fonts copy and paste
    অনলাইন ইনকাম

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Weet er iemand welk gaten ik moet gebruiken ,? En hoeveel bollen ? Van ,50,100,300 mtr.
    Ik heb geen idee.
    Vast bedankt Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen