zondag 16 februari 2014

Gehaakt tasje

Sophia is gek op tasjes! Eigenlijk speelt ze voortdurend met ze. Dan speelt ze dat ze naar de winkel, naar school, op reis of naar opa en oma gaat en dan propt ze haar tasjes vol met spullen, die ik 's avonds weer leeg haal en me verbaas over wat ze er allemaal instopt....

Ik kocht voor haar een leuk jurkje voor een aanstaande bruiloft, waar natuurlijk een tasje bij hoort!
Ik haakte hem met restjes Scheepjeswol Softfun en Lana Grossa Cotton mix 130 met haaknaald 4.




Het patroon komt uit Haken&Kleur en is geweldig leuk! In het boek werd er een super mooi!! bloemenkussen mee gehaakt, waar ik absoluut fan van ben!
Maar voor dit tasje haakte ik 2 bloem vierkanten en voegde er 2 rijen vasten aan toe.
In de hoeken haakte ik 3 vasten.




Voor de zijkanten, hengsel en onderkant haakte ik 1 lange strook met 5 vasten. Je begint met 6 lossen en keer dan, dan haak je 5 vasten en 1 keerlosse. Totaal 142 toeren en voor de zijkanten van het tasje haakte ik verschillende kleurtjes, na 3 rijen ben ik hiervoor van kleur gewisseld. 93 toeren voor het hengsel, 2 x 15 toeren voor de zijkanten en 19 toeren voor de onderkant.  Met naald en draad bevestigde ik deze lange rij vasten aan de vierkanten vast. Dit is wel goed passen en meten. In naaide aan de binnenkant en begon aan de zijkant.





Je kan natuurlijk ook de vierkanten direct aan elkaar bevestigen en alleen nog een hengsel haken...


Om hem toch dicht te kunnen doen, haakte ik een klepje. Aanhaken aan de bovenkant van 1 zijde van een bloem vierkant en in elke rij 1 x minderen aan de zijkanten. Totaal 6 rijen met vasten. In de 5e rij sloeg ik 2 vasten over, om zo een knoopsgaatje te creeeren.




Sophia is er helemaal blij mee en stopte dit tasje ook weer helemaal vol met haar mooiste speelgoed : ). Leuk!!




2 opmerkingen:

  1. wat een prachtig meisjestasje! Ik heb een kleindochter van twee jaar, voor haar ga ik ook zoiets maken...

    BeantwoordenVerwijderen