zaterdag 18 november 2017

GeHaakt Harlequin deken

Eigenlijk hoefde ik deze deken alleen maar te maken. De persoon voor wie de deken bestemd is, wist precies hoe hij eruit moest komen te zien en welke kleuren ze erin verwerkt wilde hebben: Van Yarn and Colors: Aventurine, Ice Blue, Silver, Shark Grey en Denim. Geen acryl ivm een allergie. En met afmetingen van 64 x 64 inch. (Ongeveer 1.62 m in het vierkant) Een fijne woondeken dus.(Of sprei)




Ik begon met het uitrekenen van het aantal harlequins dat ik moest haken. Het moesten 21 rijen met 7 harlequins worden, 147 hele harlequins, 12 halve harlequins en 12 gehalveerde harlequins. 2 halve en gehalveerde harlequins. Ik had 5 kleuren, dus 30 hele harlequins per kleur.
Ik had van elke kleur 8 bollen nodig, van het Ice blue 9 bollen, en van het Shark Grey 12 bollen.







Alleen de onderkant hechtte ik vast af, en ik blockte alle harlequins op de strijkplant in de juiste vorm.

Totdat ik genoeg harlequins had gehaakt.


Alle harlequins legde ik per kleur op de kop naast me en ik haakte een hele rij aan de achterkant met vasten aan elkaar (willekeurig van kleur), zodat de voorkant er op het mooist uit zou zijn. 
(Dit vond ik zelf het mooist tenminste... : ) )
De bovenkant had ik nog niet afgehecht, die draad kon ik goed gebruiken om de boven-en onderkant goed vast te hechten. 




Als laatst haakte ik de gehalveerde harlequins voor de zijkanten, omdat ik zo een goed overzicht had welke kleuren ik nog moest haken.

Tenslotte moest de rand eenvoudig zijn, dus haakte ik een toer vaste, een toer stokjes (in ice blue) en als laatste nog een toer vaste (in shark grey) 



En ta-dah, mijn harlequin deken is af!
Zo blij, trots en gelukkig met het eindresultaat!!

Wil je weten hoe je wiebers/harlequin haakt, check dan even de blog van Jip by Jan
Hierop staat ook beschreven hoe je halve wiebers haakt.







En als laatst vind ik Yarn and Colors Epic heel erg geschikt om een prachtige deken mee te haken.
Voor katoen is het toch zacht en aangenaam om mee te haken en het zijn prachtige kleuren.


















6 opmerkingen:

  1. Wauw wat is de deken mooi! Heel mooi gemaakt, het lijkt mij een hele klus maar het resultaat is echt fantastisch.
    Fijn weekend.
    Groetjes,
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De deken is echt prachtig geworden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow, zeker geslaagd!! Echt een mooi resultaat!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Supermooi. Een deken om met trots naar te kijken en lekker onder te kruipen.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen