woensdag 28 oktober 2015

GeHaakte slinger/Tutorial

Ik maakte deze leuke en vrolijke slinger met balletjes.
De vulling is een eenvoudig piepschuim balletje.






Zo maakte ik hem:

Haak in een magische ring 6 v.
Of haak 4 l en sluit met 1 hv tot een ring.

Toer 1: Meerder rondom (12 v)
Toer 2: *1 v, meerder *. Herhaal wat tussen * staat tot je rond bent. (18 v)
Toer 3: *2 v, meerder *. Herhaal wat tussen * staat tot je rond bent (24 v)
Toer 4: *3 v, meerder *. Herhaal wat tussen * staat tot je rond bent (30 v)
Toer 5: *4 v, meerder *. Herhaal wat tussen * staat tot je rond bent (36 v)
Toer 6: 36 v
Toer 7: 36 v
Toer 8: 4 v, minderen *. Herhaal wat tussen * staat tot je rond bent (30 v)
Toer 9: 3 v, minderen *. Herhaal wat tussen * staat tot je rond bent (24 v)

Stop nu het piepschuim balletje in wat je gehaakt hebt.


Het zit er nog wat los om heen, maar dat komt goed met de volgende 3 toeren:

Toer 10: 2 v, minderen *. Herhaal wat tussen * staat tot je rond bent (18 v)
Toer 11: 1 v, minderen *. Herhaal wat tussen * staat tot je rond bent (12 v)
Toer 12: Minder rondom (6 v)
Hecht af. 



Haak nu als volgt het lusje:
11 lossen, keer je werk, 10 lossen, knip beide draden op dezelfde lengte af.


Naai dit aan de bovenkant van het balletje:



Hecht het draad af. 



Voor een slinger van ongeveer 1.80 cm heb ik 12 balletjes gehaakt.

Ik heb een koord gehaakt met lossen om alle gekleurde balletjes aan elkaar te bevestigen.

Begin met 30 l, en haak dan in het lusje van een balletje een v. Haak 25 lossen tussen elk balletje en haak een v in elk lusje. Eindig weer met 30 l.

Je slinger is nu af.
Een zak met piepschuimballetjes kocht ik bij de wibra. (Zak met 18 st voor 0,50cent)
Ik haakte met katoen. Haaknaald 2.5 mm. (Ik gebruik graag van Scheepjeswol (Catona) Prachtige kleuren!!)

Als je hem wilt gaan maken, veel plezier!!
(Misschien straks ook leuk met de kerst, met een lusje van gouddraad : )

Zelf verkoop ik deze slinger in mijn Etsy SHOP.

Hier ben ik ook mee bezig:


Ik begon op een herfstige dag met dit haakwerkje.


                                              

En er zijn 10 van deze lieve speldenkussentjes in de maak om als cadeau weg te geven. 
Een beschrijving komt in een volgend blogbericht.
Je kunt me trouwens ook volgen op Instagram.
Lijkt me leuk!

xxx










4 opmerkingen:

  1. Zo goed bezig, en allemaal even leuk.
    Bedankt voor het delen van je patroontje.
    Grtz,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, de balletjesslinger! Kan ook heel goed met kerst inderdaad. Ik ben benieuwd wat het werkje met ruitpatroon gaat worden. Mooie kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk gemaakt!
    Ik zag het idd al op IG voorbij komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oja en bedankt voor het delen van het patroon! Wie weet vind ik ergens een gaatje om deze grappige balletjes te maken!

    BeantwoordenVerwijderen