donderdag 12 december 2013

Sweet X-Mas

Ik hou erg van zoet!

Van zoete kleuren, stoffen, garen en vooral ook letterlijk van zoetigheid!

Mijn moeder hing vroeger wel eens zoetigheid in de kerstboom,
kerstschuimpjes of kerstkransjes, mmmmm, lekker hoor!
En vooral moeilijk om vanaf te blijven.....

Aan deze herinnering dacht ik toen ik deze kerstballen haakte.



Zijn het geen snoepjes??



Zo maakte ik ze:
Ik kocht piepschuimballetjes bij Pippoos, 4 en 5 mm. 
Zocht zoete kleuren katoen uit en gebruikt haaknaald 2,5 mm.

Voor de kerstbal met 4 mm haak je: 
Toer 1: 5 l, en sluit de ring met 1hv.
Toer 2: 2 l, 1 l, *1 hst, 1 l, vanaf * 11 x, sluiten met 1 hv. ttl 12 hst.
Toer 3: (nwe kl),* 2 hst, 1 l in 1 bl van de vor toer,  *11 x herh.
Toer 4: (nwe kl),* 1 v in 1 hst van de vor toer, (1hst, 1st, 1hst) in de bl van de vor toer, 1 hst overslaan, * 11x herh.
Toer 5: in elke st een v haken. 
Dit 2 x maken en de rondjes met een hv of v aan elkaar haken, halverwege het balletje erin stoppen.
Ik heb de bovenkant uit een oud glazen kerstballetje gehaald en in dit balletje gestoken.

De kerstbal met 5 mm heb ik rond gehaakt tot en met toer 8, elke toer een nieuwe kleur gebruikt en in elke toer gemeerderd.
Toer 1: 6l, sluiten met 1 hv.
Toer 2: nwe kleur, in elke v, 2 v haken, ttl 12 v.
Toer 3: nwe kleur, in elke 3e v, 2 v haken
Toer 4: nwe kleur, in elke 4e v, 2 v haken
Toer 5: nwe kleur, in elke 5e v, 2 v haken
Toer 6: nwe kleur, in elke 6e v, 2 v haken
Toer 7: nwe kleur, in elke 7e v, 2 v haken
Toer 8: nwe kleur, in elke 8e v, 2 v haken
Verder afgewerkt zoals hier boven beschreven staat.


Have a SWEET X-MAS TIME!



1 opmerking:

  1. wat een leukje balletjes die kleuren prachtig

    groetjes mingle-mangle

    BeantwoordenVerwijderen